ישנם שני נתיבים עקריים בהם נבחן כל מרואיין בתהליך של התאמה לתפקיד. הנתיב הראשון הוא נתיב ה"מה": נסיון עבר, ידע, מקצועיות, התמחות, השיגי עבר מוכחים ועוד. ברור שככל שהידע והמקצועיות והשיגי העבר המוכחים עשירים יותר, כך המראיין יתרשם יותר. כישורים אלו ניתנים לבחינה בטרם המפגש הפרונטאלי. האטיקט העסקי עוסק בנתיב השני, בכל אותם כישורים "רכים". נתיב האטיקט העסקי, נתיב ה"איך" תומך ומאשרר את הסיפור שסיפרתם על עצמכם, בהופעה ובהתנהגות העסקית. שימוש נכון באטיקט עסקי ימנע יצירת פער מעורר תהיות וחוסר אמון, בין הסיפור האישי שלכם – קורות החיים, לבין הנראות וההתנהגות בעת ראיון העבודה.
ידע באטיקט העסקי – נימוסים, וכישורים במיומנויות התקשורת הבינאישית עם אנשים יעניק את היתרון העסקי ויצור את ההבדל בין הופעה בינונית להופעה מרשימה אשר תשמור אתכם שחקנים מעניינים ורלוונטים בתהליך הגיוס.
יש לזכור כי אדיבות בעסקים היא תמיד דו סטרית, גם מהמראיינים וממקבלי ההחלטות נדרשת האחריות להפגין אדיבות והתנהגות מנומסת ומכבדת כלפי המרואיינים, בכל התהליך, באימייל, בטלפון, ובפגישה. בסופו של יום גם המגייסים וגם מחפשי העבודה מחפשים את אותו חיבור אשר יעניק לשני הצדדים התאמה לתרבות, לשפה, ולהתמחות העסקית של החברה. נימוסים הם הבסיס ליחסים טובים, יחסים בינאישיים עם העמיתים, המעסיקים, הלקוחות והשותפים העסקיים.
אז ת'כלס איך מנצחים את התחרות?
- אתם על הבמה – הרושם הראשוני אשר נוצר במפגש משפיע על התהליך כולו. חשוב לזכור כי אתם בהופעה, על הבמה מהרגע שאתם יוצאים מהבית לכיוון ראיון העבודה. בין אם אתם נוסעים בתחבורה ציבורית או ברכב, אינכם יודעים את מי אתם עלולים לפגוש בדרך, אולי את המראיינים שלכם? לכן לובשים את הגישה המתאימה כבר בבית.
- כניסה מרשימה – כאשר אתם מגיעים למתחם החברה, הקפידו להשתיק את הניידים ולהכניסם לתיק. כמו כן בכניסה למתחם או למשרדי החברה, הציגו את עצמכם בשם ושם משפחה, חייכו היו נלהבים ואנרגטיים.
- שעון מתקתק – הקפידו להגיע 10 דקות לפני מועד הפגישה. במידה ויש עיכוב יש להתקשר ולהודיע על איחור ולא לשלוח הודעת אימייל או טקסט.
- כניסה לחדר – כאשר נכנסים לחדר לראיון העבודה ישנה חשיבות ליצירת קשר עין ולחיוך, העברת מסר נעים ופתוח עם ביטחון. כאשר נכנסים כאורחים יש להמתין כי המארחים יגישו יד ללחיצת יד.
- יציבה ושפת גוף – ברור כי שפת גוף נעימה ונינוחה תשדר ביטחון ופתיחות. יש לזכור כי מתבוננים בכם כל הזמן, גם בעת ישיבה, הליכה ועמידה. שימרו על יציבה זקופה, ידיים לצידי הגוף ותמיד השאירו את יד ימין פנוייה ללחיצת יד.
- תגידו "כן" למים – אם מציעים לכם שתיה, ענו בחיוב. שתייה יכולה לסייע כאשר מגיעה שאלה מפתיעה, כאשר מתרגשים, וכפתח לסמול טוק במידה ומחכים לכוס המים או ניגשים לעמדת השתיה ביחד.
- ראיון הוא תמיד דו סטרי – זכרו כי ראיון הוא מפגש בו גם אתם מוזמנים לשאול, לחקור ולבדוק את החברה בה אתם אמורים לעבוד. מהי התרבות העסקית מיהם המעסיקים.
- יציאה מרשימה – היציאה מהחדר היא חשובה כמו הכניסה לראיון. שמרו על החיוך והאנרגיה החיובית, הושיטו יד ללחיצת יד כאות תודה. והפנו את פניכם ליצירת קשר עין עם המראיינים רגע לפני עזיבת החדר.
- מעקב – שלחו הודעת מייל המודה למראיינים על זמנם, עם משפט המעיד כי תשמחו לעבוד בחברה.
- היו אתם במיטבכם – הקפידו על הכנה נכונה לראיון, הפגינו ביטחון עצמי ושמרו על התנהגות מנומסת.
ראיון העבודה הוא רק נדבך אחד בתהליך ובבניית מערכת היחסים שלכם עם החברה או הארגון אליו הנכם אמורים להשתייך. חשוב לזכור כי כאשר ארגז הכלים של האטיקט העסקי ילווה אתכם בהתנהלת היומיומית שלכם ההצלחה שלכם תהיה המשכית והיתרון העסקי שלכם יבוא לידי ביטוי בכל מפגש ובכל סיטואציה.