נוסעים לחו"ל? מתכננים חופש עם המשפחה? חופש לבד? נסיעת עבודה?

מוכנים  לארוז את המזוודות והרבה סבלנות? בין אם מדובר בחופשה או נסיעה עסקית, חווית הטיסה תמיד מאופיינת במפגשים עם אנשים שונים, מתרבויות שונות. משפחות, יחידים, ואין לדעת במה אתם עשויים להיתקל שם בחוץ או ליתר דיוק שם בפנים, במטוס.

בנסיעתי האחרונה לחו"ל הגעתי מוכנה לשדה התעופה, ארזתי סבלנות, חיוך והמון ריקודים, במידה ואצטרך לשלוף איזה רומבה ככדור הרגעה. חיכיתי שוב, כמו כולם, בתור אינסופי לבדיקת הביטחון, וכשהגעתי לדיילת בדלפק השירות עם חיוך ובוקר טוב (הנה עברתי עוד שלב), הבנתי שהיא רק רוצה ללכת לישון בבית וכי היא מאוד שמחה שאני טסה לחו"ל, אך היא היתה שמחה יותר לטוס בעצמה.גיליתי שהחיוך שלי לא תמיד יוביל לחיוך בצד השני, במקרה קיצוני של אי נעימות,הוא ייצור ריכוך, אך היו מוכנים לשלוף את הסבלנות וההבנה בעת הצורך, אה כן וגם איזה ואלס להרגעה, נא לא לשכוח.

זה קרה, עליתי למטוס, ובכדי למנוע אי נעימויות ודחיפות מיותרות של התיק שלי בתא המטען, בחרתי להניח אותו מתחת לכיסא שלפני. חיכיתי לראות מי הם האנשים שיתיישבו לידי, כי כמובן קיבלתי מושב אמצעי, בין חלון למעבר. כשהתיישב לצידי בחור שרצה רק לישון כל הטיסה, שמחתי שאני אוכל לנוח. וכשהגיעה לצידי האחר, שהיה עדיין פנוי, אישה שנראתה לי אנרגטית,  התחלתי להתפלל שאני טועה ובגדול.

מכירים את המצבים הקטנים הללו, בהם סף הסבלנות שלנו נבחן שוב שוב?. החששות הללו לפני הטיסה, מי יישב לידי? יהיה לי נוח? האם המשפחה מאחורי המשפחה שלי תהיה רועשת? כל אותן שאלות או ליתר דיוק התשובות אשר עלולות לגרום לזמן הטיסה להיות פחות נעים. אז איך בכל זאת מתמודדים עם הטעימות המתובלנות סביב הטיסה לפני היציאה לחופש, או לפגישה עסקית? כשמטרתנו היא בסך הכל לנקות את הראש ולנוח, או להצליח בעסקים ובפגישה אשר תואמה לנו ממש עם הנחיתה ביעד החדש.

חלל בעננים –

מכיוון שכולנו נמצאים בחלל משותף אשר מרחף לו בין העננים ואנו מבלים בו מספר שעות ביחד, לא משנה היכן יושבים, כדאי להיות מוכנים ליצור קשר עם הנוסעים לידכם, כי הם המלווים שלכם בפרק הזמן של הטיסה. הנוסעים חשובים זה לזה, יוצרים חברה או מיני תרבות  לזמן מוקצב, ואמפתיה והתחשבות מצד כולם תתרום לכולם.

אז מה באמת יכול להקל עלינו בהתמודדות עם עוד נוסעים רבים הנאבקים לצאת לחופשי, ומהר? קבלו את כללי הנימוס בשדה התעופה ובמטוס:

הגעה לשדה התעופה בשעה מוקדמת תיצור רצועת ביטחון להתמודדות נכונה עם הכנות לטיסה. יציאה מהזמן בבית תבטיח הגעה שקטה נטולת לחצים, יכולת להמתין בסבלנות בתור לדלפק הקבלה, ואולי אף תשאיר זמן לשתיית קפה לפני העלייה למטוס.  יחד עם זאת, ישנם מספר מכשולים אשר יכולים לבחון אותנו בשהייתינו בין שמים לארץ.

עלייה למטוס – זכרו כי צוות המטוס לא ימהר לטוס בלעדיכם ולרוב מקומכם מסומן מראש(אלא אם מדובר בטיסות מוזלות) לכן עמידה בתור והמתנה לקריאה לפי קריטריונים ידועים מראש (נוסעים מבוגרים, נוסעים עם ילדים) תפחית את המתח והדוחק.

עליתם למטוס, על מה כדאי להקפיד?

1. החלל שלי  – בין אם מדובר בבין משפחה, מכר או זר (שבקרוב יהפוך למכר). הקפידו לשמור על מרחב הישיבה שלכם. יש לשמור את האמות והמרפקים באזור המיועד לישיבה שלכם. והברכיים והרגליים מושטות קדימה ולא פתוחות לצדדים. מגע לא רצוי הוא לא תמיד נעים (גם אם לא נעשה בכוונה).

2. עיתונים ומגזינים –  קיבלתם או הבאתם עמכם עיתון לקרוא בזמן הטיסה. זכרו את הכלל הראשון על שמירת מרחב הישיבה, היינו מרחב אישי.  תמיד עדיף מגזין או ספר שטווח פתיחת העמודים נשאר בטווח הגוף. כמו כן, הימנעו מלהציץ בעיתון או במגזין של מי שיושבים לצידכם.

3. מפגשים עם אנשים –  זמן טיסה יכול להיות זמן מצוין להכיר אנשים חדשים, החל משדה התעופה ועד לישיבה במטוס.  אנשים מצפים לפגוש זרים, להתיידד עימם על המטוס, ליצור קשרים עסקיים חדשים. אולם יש גם כאלו שלא ירצו להתיידד עם אחרים ויעדיפו לנצל את זמן הטיסה לזמן מנוחה. למדו את ההבדל. חפשו את הרמזים,  אם דו שיח מתחיל להבנות, והחוויה היא דו צדדית, נפלא. אולם אם אלו שלצדכם מעדיפים לנצל את זמן הטיסה לקרוא את הרומן שלא הספיקו עד עתה  או לעבוד קצת במקום לנהל שיחה, דעו לזהות זאת.

4. מושב חלון או מעבר- האם אתם מאלו שקמים כל רגע לשירותים ועדיין אוהבים לשבת במושב החלון?  ובכן יש לי חדשות בשבילכם, הגיע הזמן לעבור למושב מעבר. אין דבר מעצבן יותר מהתעוררות מתנומה מספר פעמים או מקימה חוזרת מקריאה בספר. התחשבו. ואם אנו כבר עוסקים בקימה מהכסא, הקפידו לעשות זאת באמצעות שרירי הגוף שלכם, ולא באמצעות גב הכסא של היושב לפניכם.

5.מגן ברכיים – "knee defender"  הגד'ט החדש, מגן הברכיים.  מוצר זה, מבטיח הגנת ברכיים לנוסע.  באמצעות שתי יחידות של פלסטיק, ניתן לנעול את המושב שלפנינו, באזור השולחן המקפל, וכך למנוע מהמושב שלפנים לזוז לאחור. נעילת הכסא, "עוזרת" בצורה מעט אגרסיבית ולא מתחשבת להודיע לאדם שיושב לפניך כי אין רצון או עניין להשענות לאחור של הכסא.  בעיני, ממילא שעות הטיסה הן שעות בהן יש להתחשב בלא מעט אנשים סביבנו, לעולם אין לדעת מי ישב לפנינו ולאיזו רמה של תסכול – "גניבת " המקום לברכיים תוביל לויכוחים, אשר במקומות קטנים הם מאוד לא נעימים. לכן במקום להשתמש במגן הברכיים כהגנה, השתמשו בחיוך ובבקשה נעימה במידה והמושב שלפניכם הוטה לאחור באופן שאינו מתחשב.

6.מוזיקה וסרטים הם דרך נפלאה להעביר את הזמן, אך הם גם עלולים להטריד את היושבים לצידנו במידה והמוזיקה רועשת מידי. הטו אוזן גם לאלו שלצידכם.

7. היגיינה אישית –  ברור שצריך להזכיר גם את הנושא הרגיש הזה. ומכיוון שהוא כה רגיש, היו רגישים ביותר כאשר זה מגיע לטיסה, אשר מכילה כמות אדירה של אנשים בחלל קטן. רצוי  להתקלח לפני הטיסה. להשתמש באופן מדוד בבישום, להביא גרביים חלופיות, לאכול מזון אשר אינו מריח חזק מידי, ישנם רגישויות שונות לריחות. כמן כן התרעננות והתזה של דאודורנטים או בשמים תתבצע בתא הנוחיות.

8. ילדים הם ילדים – ילדים שמחים בזמן טיסה, לעיתים ילדים בוכים בזמן טיסה.  ישנם מקרים בהם הילדים באמת סובלים, תינוק הסובל מגזים, או ילד אשר חושש. אולם ישנם מקרים בהם הילדים רועשים מידי, צועקים ורצים. חשוב להתחשב במרחב הסגור בו נמצאים ולנסות להעסיק את הילדים בכל דרך אפשרית אשר תמנע מהם להשתולל.

9. ירידה מהמטוס לאחר הנחיתה – כולנו רוצים לרדת מהמטוס כמה שיותר מהר. זה טבעי הרי ההתאווררות הזו והקימה נחוצים לאחר שעות של ישיבה. ידוע כי לוקח מספר דקות לכל חברות  התעופה עד אשר הן מתחברות לשרוול או פותחות את הדלתות. לכן שבו עוד רגע, זה כבר נגמר, וזכרו להודות לצוות המטוס.

10. שמירה על הכללים, נשימה, התחשבות והמתנה, יעזרו לכם לעבור חוויה נעימה יותר בזמן הטיסה, וכתוצאה מכך האנשים סביבכם יחוו חוויה נעימה גם כן. זכרו כי הטיסה מהווה את הכניסה שלכם לחופש או לפגישות העסקיות, החלו את הנסיעה ברגל ימין, קוויקסטפ קדימה, וחיוך על הפנים.