השנה היא 2016, חבר משותף משדך בין שני חברים, בתקוה שתצא מהמפגש אהבה. אצלנו בתרבות היהודית ישראלית הוא בטח כבר היה נקרא צדיק. אהבה בהחלט יצאה מהמפגש או כך זה נראה… בינתיים. אבל מי חשב שמאחורי מערכת היחסים המתוקשרת נהיה עדים למלחמת תרבויות, מעמדות ולפרפורמנס מטורף של זוג מאוהב.

אז מה יש לנו פה: משחקי תרבות, היבטים מעמדיים, שיקוף הרגלים, אנשים שרוצים לחיות "נורמלי" ללא פְרֵס תקשורתי מאיים. האמנם? בואו נבחן קצת את הסיפור ההתנהגותי:

היא – מייגן  "הֶר רואיל היינס" H.R.H

שחקנית, אקטיביסטית, יזמית – היא אולי ידועה כיום כדוכסית סאסקס, אך לפני שהתחתנה עם הנסיך הארי והפכה לאמא לתינוק ארצ'י, מייגן מרקל ניהלה חיים עמוסים, ובזכות עצמה.
מייגן נולדה וגדלה בלוס אנג'לס, אמה ממוצא אפרו-אמריקאית, ואביה ממוצא הולנדי-אירי. מה שמסמל כי מגיל צעיר מייגן חיה במרחב המשלב תרבויות, יחד עם זאת כל חייה היא חיה תחת המטריה של התרבות האמריקאית. היא למדה בבתי ספר פרטיים קתוליים והכירה היטב את עולם הטלוויזיה והקולנוע מגיל צעיר. היא יזמת, פמיניסטית, אקטיביסטית ונראה כי היא יודעת בדיוק מה היא רוצה ושאף אחד, אפילו לא מלכת אנגליה יגידו לה מה לעשות.

הוא – הארי "הִיז רואיל היינס" H.R.H

הארי הנסיך, נולד לתוך בית המלוכה הבריטי. הוא מייצג את התרבות הבריטית על טהרתה ובדרגתה הגבוהה ביותר. מגיל צעיר הארי למד את חוקי המלוכה הבריטיים וקודי התנהגות ייחודיים ורשמיים המייצרים  בידול חברתי – מעמדי. הכבוד למלכה, למסורת ולבית משתקף בקרב משפחת המלוכה, החברה הבריטית והתקשורת. הלבנת פניה של המלכה או פגיעה בבית המלוכה נחשב כמעשה שאינו מקובל, ובוודאי אם הוא מגיע מתוך הבית.

התנועה התרבותית ההתנהגותית של מייגן והארי

מייגן מרקל פרצה את גבולות התרבות האמריקאית אשר נתפסת כתרבות משוחררת יותר מהתרבות הבריטית. בהתנהגות, בשפה, בלבוש. בית המלוכה הבריטי מסמל את המסורת הבריטית על אף התאמתו למודרניות ולחדשנות. הבסיס ההתנהגותי והאופן בו צריך להתנהג, מגיע מהקודקס המלכותי הבריטי המוכר בעיקר לבני המשפחה ולעובדים הקרובים.
מה שמבדיל את משפחת המלוכה משאר העם , זה ה"איך" מתנהגים, הסיפור ההתנהגותי המלכותי:  אופן הישיבה, ההליכה, נשיאת התיק, הלבוש, נימוסי השולחן, נפנוף היד לשלום. דיבור, מחוות, פעולות ומעשים אשר משדרים אצילות, יוקרה, ייחודיות ומלכותיות. ניכר כי הארי נמצא בתהליך של דיספורמליזציה, שחרור התנהגותי המשתקף ברצון להתרחק מהמסורת המלכותית הבריטית. הוא החל לטשטש את גבולות תרבותו, להתרחק ואולי אף לנטוש חלק מקודי ההתנהגות, הדרישות והצווים המלכותיים. יחד עם זאת ההרגלים המוטמעים בו, עליהם גדל וחונך הם כאלו שישארו עימו לנצח וניתן יהיה לזהותם מיד. הדם המלכותי זורם בגופו ונראה כי לא משנה באיזו סיטואציה הוא יהיה, הוא עדיין יאחוז את כוס התה לפי הנוהגים של בית המלוכה (ניתן לראות זאת בנסיעה באוטובוס הפתוח בלוס אנג'לס בתכנית האירוח של ג'יימס  קורדן).


מול הארי אשר החל לצעוד מטה במדרגות/ דרגות המלוכה, מייגן מרקל החלה לטפס מעלה במדרגות/ דרגות ההתנהגותיות. בכדי לשדרג את הסיפור ההתנהגותי שלה עליה היה ללמוד על התרבות הבריטית, להמיר את דתה, ללמוד איך שותים תה בריטי, מה הם נימוסי השולחן המלכותיים, מה סגנון הלבוש החדש אשר יהיה עליה לאמץ, כיצד לדבר (היו שצחקו על מייגן בהופעותיה הראשונות הפומביות כאשר ניסתה לחכות את המבטא הבריטי). מייגן בהיותה שחקנית אמצה או לפחות ניסתה, לא תמיד בהצלחה מרובה, את קודי ההתנהגות של בית המלוכה הבריטי על מנת להתקבל ל"היי רויאל סוסייטי". נראה כי התסריט לסרט: "חיים בארמון" לא תאם את הדמות שהיא שאפה לשחק.

ערבוב תרבותי: הנסיון לשלב תרבויות

מייגן הגיע מהתרבות האמריקאית לתרבות זרה – בית המלוכה הבריטי. בן זוגה הארי ומשפחתו חיים חיים הזרים לה תרבותית ומעמדית. גם אם תחילה חיים אלו נצצו, יש הבדל בין לדמיין את זה ולחיות את זה. סביר להניח כי היא נתקלה בשוק תרבותי במפגש עם משפחתו של הארי ואורח החיים הססגוני. בוודאי שהיה שוק תרבותי גם בכיוון ההפוך כאשר היא דאגה ודרשה להכניס אל הממלכה הבריטית מאפיינים המייצגים את זהותה ותרבותה, בחתונה, בתזונה, בחייה מול הארי עם הולדת הבן ארצ'י.

הדרך להתמודד עם מעבר לתרבות אחרת זרה, היא לא לאמץ לחלוטין את התרבות החדשה כיוון שכך הזהות העצמית מתבטלת לחלוטין. הדרך האופטימלית בעיני היא להבנות מרחב תרבותי משלב, חופף המאפשר מחד לחיות בתרבות הזרה על ידי למידת המאפיינים התרבותיים וקודי ההתנהגות השונים ויישומם, תוך כדי שמירה על מאפיינים תרבותיים אישיים מהתרבות המקורית. שילוב תרבותי. כאשר מרחב זה אינו מתאפשר החיים במרחב הזר הופכים לקשים ומאתגרים שכן הם מערערים את הזהות של הפרט.

נראה כי זה בדיוק מה שקרה למייגן. היא ניסתה מאוד לאמץ את קודי ההתנהגות ולעמוד בדרישות של התרבות של בית המלוכה הבריטי. מהאינטראציה הראשונה, תהליך האדפטציה היה מהיר מאוד ולא השאיר לה ברירה אלא לאמץ את התרבות החדשה, את קודי ההתנהגות ולעמוד בדרישות הנוקשות. ניכר כי היא לא הצליחה לעבור תהליך של אינטגרציה לתרבות הבריטית. זאת כיוון שלא אפשרו לה לשהות במרחב מעבר בו היא מבנה מרחב בטוח המאפשר חפיפה בין הזהות התרבותית שלה לזהות של התרבות הבריטית הזרה לה.

היא והוא החליטו לצאת לדרך חדשה. הארי ירד במדרגות, מייגן עלתה וטיפסה מעלה, כך הם נפגשו באמצע ובחרו לנטוש את התרבות שלא אפשרה להם לקיים את החלום המשותף. הם עברו לאמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, בה אפשר להגשים הכל. האומנם?

בואו נעקוב  אחרי הזוג ונבחן את התאקלמותו של הארי שם, האם הוא יחווה שוק תרבותי, האם הוא יתגעגע למסורת, לבית המלוכה? לי נראה כי אחת הסיבות שהם פנו לראיון אצל אופרה וינפרי הוא למצוא את זהותם האבודה ביחד, ולבקש חמלה מהצופים על העברות ההתנהגותיות שעשו ואולי עוד יעשו. מהקטעים המעטים של הראיון ששוחררו עד כה, ניתן לראות את הישיבה הנינוחה של מייגן, בניגוד לישיבה המלכותית הדורשת ישיבה עם רגליים צמודות או משולבות בצורה מדויקת. שיערה חופשי יותר, אופן הדיבור שלה נינוח. היא אינה בצילו של הארי הנסיך כי אם עצמאית ומדברת ואף שלא בנוכחותו. מה יותר מעניין מרכילות צהובה של בן מלוכה ובת זוגתו אשר עומדים לחשוף סודות שעד כה אף אחד לא העז לעשות.

אז אם משחקים בתרבות, נראה כי כרגע ארצות הברית מובילה במהלך המשחקי.

עד המהלך הבא של בית המלכה הבריטי.